فارسی


تفاوتهای صفت و موصوف با مضاف و مضاف الیه

 

۱ صفت جدا از موصوف وجود خارجی ندارد .یعنی صفت عین

 

 موصوف است.

 

مانند : کتاب خوب .« خوب » جدا از « کتاب » وجود خارجی

 

 ندارد .

 

اما مضاف الیه بدون مضاف وجود خارجی دارد .

 

مانند : دفتر رعنا

 

رعنا انسان است و دفتر شئی است .

 

 

۲ - در بین موصوف و صفت ی نکره می توانیم بیاوریم .

 

مانند : کتاب خوب که می توان کتابی خوب

 

در بین مضاف و مضاف الیه نمی توانیم ی نکره بیاوریم .

 

مانند : دفتر رعنا  که نمی توان دفتری رعنا گفت .

 

 

۳ -  در بین مضاف و مضاف الیه می توانیم صفت اشاره « این »

 

 و « آن » اضافه کنیم .

 

مانند : شاگرد کلاس

 

شاگرد این کلاس

 

شاگرد آن کلاس

 

در بین صفت و موصوف نمی توانیم صفت اشاره « این » و « آن

 

 » اضافه کنیم .

 

مانند :

 

کتاب خوب

 

نمی توانیم بگوئیم  کتاب این خوب  یا کتاب آن خوب

 

۴ - اگر کسره صفت و موصوف را برداریم و فعل است را به آن

 

 اضافه کنیم جمله ای معنی دار ساخته می شود.

 

مانند : توب بزرگ + است که می شود توپ بزرگ است.

 

اما مضاف و مضاف الیه چنین نیست .

 

مانند خانه علی + است  که می شود خانه علی است و جمله

 

 ما در این شکل درست نیست.

محیط زیست


آدمی و محیط زیست:

 

انسان از گذشته های دور تمام نیازهای خود را از طبیعت تامین کرده است و از جهات گوناگون بر محیط طبیعی خود اثر گذاشته است، با افزایش جمعیت کره زمین آدمی محیط های طبیعی را از بین می برد و محیط های مصنوعی مانند شهرها را جایگزین می کند.


با افزایش جمعیت میزان تقاضا برای مصرف منابع طبیعی زیادتر می شود این منابع به دو دسته تقسیم می شود.


 

 

منابع تجدید شدنی:

 منابعی هستند که به طور عمده از جانداران بدست می آیند، سرعت تولید این منابع زیاد است و متناسب با مصرف تولید می شوند. مثل پشم، پنبه...


 

منابع تجدید نشدنی:

 منابعی هستند که چرخه تولید آنها بسیار طولانی است اما سرعت مصرف آنها بسیار بسیار زیادتر از سرعت تولید آنهاست مانند نفت و زغال سنگ.


پیشرفت و شهرنشینی عملا سبب شده است از منابع کره زمین به طور فزاینده ای مصرف گردد. و بشر در آینده نزدیک با کمبود منابع تجدید نشدنی مانند سوخت های فسیلی مواجه خواهد شد.

 


به همه ی افراد یك نوع از جان داران خاص كه در جای خاصی زندگی می كنند جمعیت گفته می شود . مثل جمعیت میمون ها



    جمعیت پنگوئن ها


آلودگی یعنی انسان مواد اضافی و یا انرژی های اضافی را به محیط زیست وارد می كند و سلامتی خود و جان داران را به خطر می اندازد.

مواد اضافی= مواد دور ریختنی ، زباله

انرژی اضافی = صدا های بلند مانند بوق ماشین ها و صدای هواپیما... ، دود و گرما ی اضافی خانه ها ، كار خانه ها


                        

                                  


آلودگی محیط زیست:

آدمی امروز صرف نظر از آنکه به طور بی رویه و با بی فکری تمام به استفاده و تهی کردن منابع زمین می پردازد با فعالیت های خود در امور صنعتی موجب آلوده شدن محیط می گردد.


 

 

آلودگی عبارت است از وارد کردن مواد یا انرژی به وسیله ی آدمی به محیط زیست به طوری که منابع حیاتی یا سلامتی انسان در معرض خطر قرار گیرد.

انسان ها بر آلودگی هوا، آب، افزایش زباله ها و نابودی گیاهان و جانوران و تخریب لایه اوزون موجب آسیب به طبیعت می شود.

 

حفظ محیط زیست:

امروزه می دانیم که چه خطراتی محیط زیست ما و سایر جانوران را تهدید می کند.

انسان های آگاه و مسئول می دانند که چگونه در حالی که از منابع طبیعی استفاده می کنند به حفظ آنها هم کمک کنند.


 

منظور از حفاظت از محیط زیست، تلاش برای دست یابی به توزان میان استفاده از منابع طبیعی و حفظ آنها برای آینده است. حفظ منابع و ذخایر زیر زمینی مصرف درست انرژی ها و حفاظت از گونه های زیستی گیاهی و جانوری نمونه ای از این موارد است.

امروزه انسان آگاه و متمدن می داند که حفاظت از گونه ها و گوناگونی زیستی جانداران و حفظ بقای آنها برای او سودمند است. انسان در گذشته، روش های نادرست استفاده از منابع طبیعی موجب انقراض بعضی از گونه ها شده است انسان، چرای بیش از حد دام ها در مراتع، قطع درختان جنگل، از بین بردن زمین های حاصل خیز، آلودگی آب، هوا، خاک موجب از بین رفتن گونه های زیستی شده است.

 

آلودگی هوا:

انسان به طرق گوناگون موجب آلودگی هوا می شود. دود و ذرات سمی حاصل از اگزوز اتومبیل ها، دودکش کارخانه ها، نیروگاه ها، و وسایل تولید حرارت مانند بخاری ها، شوفاژ، آبگرمکن و سوزاندن زباله های موجب آلودگی هوا می شود.


 

با سوختن نفت در زغال سنگ موادی از قبیل ترکیبات گوگردی، کربن منواکسید، کربن دی اکسید، ترکیبات سرب در مواد نیتروژن دار و هیدروکربن ها وارد هوا می شود که نوعی آلودگی است.

مواد حاصل از سوختن سوخت های فسیلی در شرایط خاص همراه با رطوبت و اشعه نور خورشید منجر به ترکیب خطرناک مه دود می شود که می تواند صدمه زیادی به دستگاه تنفسی آدمی وارد کند.

 

باران اسیدی:

همه ساله میلیون ها تن گازهای اسیدی حاصل اکسایش از سوخت های فسیلی حاصل می شوند و وارد هوا شده و همراه با باران و برف و مه به زمین باز می گردند و موجب آلودگی خاک و آب می شوند به این گونه بارش ها که آب آنها خاصیت اسیدی دارد باران اسیدی می گویند باران های اسیدی موجب نابودی گیاهان و جانوران و کاهش تنوع زیستی می شوند.


مثال هایی از اثر انسان بر تغییر و گوناگونی زیستی جانوران:

1) استفاده از سموم جهت از بین بردن گیاهان و جانوران:

انسان در گذشته برای از بین بردن پشه مالاریا (پشه آنوفل) از حشره کش هایی استفاده کرده است، که سموم آنها وارد زنجیره های غذایی شده است این سموم تا مدت زیادی در بدن جاندار باقی می ماند و دفع نمی شود و موجب مرگ آنها شده است.


 

 

2) به وجود آمدن حشرات و جانداران مقاوم:

انسان با استفاده از داروها و حشره کش ها موجب جهش و انتخاب مصنوعی گونه ها برتر حشرات شده است به طوری که جانداران حساس به سموم از بین رفته و گونه های مقاوم باقی مانده و تکثیر شده اند.

 

3) سرازیر شدن نفت از نفت کش ها و مرگ میلیون ها جانور آب زی دریایی و جانورانی که از این جانوران تغذیه می کنند.


 

4) گرم شدن کره زمین به علت ازدیاد کربن دی اکسید هوا و ایجاد پدیده اثر گلخانه ای:



بر اثر این پدیده یخ های قطبین زمین ذوب شده و آب اقیانوس ها بالاتر خواهد آمد که موجب تخریب سواحل و مرگ جانداران و گیاهان ساحلی می شود.


زنجیره ی غذایی

زنجیره ی غذایی

به روابط غذایی بین یک تولید کننده و چند مصرف کننده زنجیره ی غذایی می گویند در یک زنجیره غذایی هر موجود مانند حلقه زنجیره ای که ارتباط غذایی سایر موجودات را برقرار می کنند.

alt

شبکه ی غذایی:

 اگر چند زنجیره ی غذایی را بررسی کنیم متوجه می شویم که یک یا چند موجود زنده در آنها مشترک است یعنی بین زنجیره های غذایی هم رابطه ای وجود دارد. به مجموعه ی زنجیره های غذایی شبکه ی غذایی می گویند.

alt

شبکه ی حیات:

همه ی زنجیر های غذایی روی کره زمین با یکدیگر ارتباط دارند. به مجموعه ی این شبکه های غذایی شبکه ی حیات می گویند.

alt

هر چه گوناگونی جانداران در یک شبکه زیادتر باشد امکان بقا و پایداری جمعیت آن شبکه بیشتر خواهد بود.

مثلا اگر در یک شبکه غذایی یک نوع جاندار کمتر شود جانور تغذیه کننده از آن جانور، جانوران دیگری را به عنوان غذا شکار خواهد کرد. مثلا اگر جمعیت خرگوش ها کاهش یابد عقاب می تواند جانور دیگری مانند پرنده کوچک را شکار کند.

فعالیت انسان موجب می شود که تنوع زیستی جانوران کمتر شود مثلا با از بین بردن جنگل ها محیط زیستی بعضی از گونه ی جانوری و گیاهی را از بین می برد بنابراین بعضی از گونه ها منقرض می شوند و شرایط برای زندگی سایر گونه ها که مواد غذایی مورد نیاز خود از جانوران انقراض یافته، تامین می کردند کمتر خواهد شد.

 

ترفند ریاضی




1 – عددهایی که به 5 ختم میشوند وضرب در مجذورشان می شوند؛ مثال:  ؟ = 85×85

قدم اول: قسمت اول عدد را در بعلاوه یک همان عدد ضرب کنید ؛   72 = (1+8)×8

قدم دوم: عدد 25 را جلو عدد بدست آمده تان بنویسید؛  7225

تمرین: ؟ = 15×15     ----      ؟ = 65×65

 

1 - Square numbers ending in 5

85 x 85 = 7225

Step 1 - Multiply the first digit by the first digit plus one: 8 x (8 + 1) = 72

Step 2 - Write the number 25 next to the number from the first step: 7225

45 x 45 = 2025

Step 1 - 4 x (4 + 1) = 20

Step 2 – 2025


 

2 _ ضرب عددهای دورقمی در 11 ؛ مثال: ؟ = 11×53

قدم اول: دو رقم یکان و دهگان عددی که قرار است ضرب در 11 شود را با هم جمع کنید؛ 8 = 3+5

قدم دوم: عدد بدست آمده را بین دو رقمی که با هم جمع زدید قرار دهید؛ 583

تمرین:   ؟= 11×78     ----     ؟= 39×11

2 - Multiply two digit number by 11

53 X 11 = 583

Step 1 - Add both digits of the two digit number: 5 + 3 = 8

Step 2 - Place the result in between both digits: 583

59 X 11 = 649

Step 1 - 5 + 9 = 14

Step 2 - Carry the 1 when the result is greater than 9: 5 + 1 = 6

Step 2 – 649


 

 

3 _ ضرب عددهای زوج در پنج؛ مثال:  ؟ = 5×242

قدم اول: عدد ضرب شده در 5 را تقسیم بر 2نمایید؛  121 =2÷242

قدم دوم: یک صفر آخر عدد بدست آمده در گام قبل قرار دهید؛  1210

تمرین:   ؟= 748×5    ----    ؟= 5×452

3 - Multiply even number by 5

242 x 5 = 1210

Step 1 - Divide the even number by two: 242 / 2 = 121

Step 2 - Put a 0 at the end of the result: 1210


 

4 _ ضرب اعداد  بین 10 تا 19؛ مثال:   ؟= 18×17

قدم اول: عدد بزرگتر را با یکان عدد کوچکترجمع کنید؛ 25 = 7+18

قدم دوم: یک صفر جلو نتیجه بدست آمده در مرحله قبل قرار دهید؛  250

قدم سوم: یکان دو عددی که در هم ضرب شده اند را در هم ضرب نمایید؛ 56 = 8×7

قدم چهارم: جواب بدست آمده از مرحله دوم و سوم را با هم جمع نمایید؛ 306 = 250+56

تمرین:   ؟ = 12×15     ----       ؟ = 19×16

4 - Multiply between 10 and 19

18 x 17 = 306

Step 1 - Add the larger number to the rightmost digit of the other number: 18+ 7 = 25

Step 2 - Put a 0 at the end of the result from step 1: 250

Step 3 - Multiply the rightmost digits of both original numbers: 8 x 7 = 56

Step 4 - Add steps 2 and 3: 250 + 56 = 306

 


5 _ تقسیم اعداد چند رقمی بر 5 ، 50 ، 500 و ... ؛مثال:  ؟=5÷52

قدم اول: عددهایی را که تقسیم بر 5 ، 50 یا ...  می شوند را ضرب در 2 کنید؛   104 = 2×52

قدم دوم : جدا کنید عدد مرحله اول را با یک ممیز و به ازای هر صفر جلو 5 یک ممیز به عقب بروید؛ 10.4

تمرین:     ؟=50÷482    ----     ؟= 5 ÷1150

 

 5 - Divide by 5, 50, 500, etc..

52 / 5 = 10.4

Step 1 - Multiply the number being divided by two: 52 x 2 = 104

Step 2 - Shift the number from step 1 by one decimal point: 10.4

482 / 50 = 9.64

Step 1 - 482 x 2 = 964

Step 2 - Shift the number from step 1 by two decimal points (for dividing by 500 shift by three decimal points): 9.64

 


6 _ مجذور اعداد از ریشه 50؛مثال:  ؟= 58×58

قدم اول:عدد یکان ضرب را با 25 جمع کنید؛   33= 8+25

قدم دوم: عدد یکان را به توان 2 برسانید؛   64= 8 ×8

قدم سوم: عدد بدست آمده در قدم دوم را جلو گام اول قرار دهید؛  3364

تمرین:    ؟= 51 ×51     ----      ؟= 59 ×59

6 - Square numbers in the 50's

58 x 58 = 3364

Step 1 - Add 25 to the ones digit: 25 + 8 = 33

Step 2 - Square the ones digit number: 8 x 8 = 64

Step 3 - Place the result from step 2 next to the result from step 1: 3364

 


7 _ ضرب اعداد دو رقمی که رقم دهگان شان شبیه به هم و عدد یکانشان بین 1 تا 9 متفاوت است؛مثال:   ؟=38 ×32

قدم اول:عدد دهگان را ضرب در 1+ همان عدد نمایید؛   12=(1+3)× 3

قدم دوم:یکان دو عدد را ضرب در هم نمایید؛  16= 2 × 8

قدم سوم: نتیجه مرحله 2 را جلو مرحله یک قرار دهید؛    1216

تمرین:     ؟=75 ×79    ----     ؟= 43 ×44

7 - Multiply two digit numbers having same tens digit and ones digits add up to 10

38 x 32 = 1216

Step 1 - Multiply the first digit by the first digit plus one: 3 x (3 + 1) = 12

Step 2 - Multiply the rightmost digits (if the result is a single digit put a 0 in front of it): 8 x 2 = 16

Step 3 - Put the result from step 2 next to the result from step 1: 1216

 


8 _ ضرب در اعداد 9 ، 99 ، 999 و . . .؛ مثال:    ؟=56 ×99

قدم اول: به ازای هر 9 انتهای عدد ضرب شده در 9 صفر قرار دهید؛   5600

قدم دوم: عدد اولیه ی ضرب شده در 9 را ازعدد مرحله اول کم کنید؛     5544=56-5600

تمرین:    ؟= 48 ×99    ----     ؟=7 ×999

8 - Multiply by 9, 99, 999, etc..

56 x 99 = 5544

Step 1 - Place a zero at the end for each 9: 5600

Step 2 - Subtract the original number from step 1: 5600 - 56 = 5544

 


9 _ ضرب اعداد در 125 ؛ مثال:   ؟=125 × 68

قدم اول: سه صفر آخر عدد ضرب شده در 125 قرار دهید؛  68000

قدم دوم: عدد مرحله اول را تقسیم بر 2 نمایید؛   3400= 2 ÷ 6800

قدم سوم:عدد مرحله دوم را تقسیم بر 2 نمایید؛   1700= 3400

قدم چهارم: عدد مرحله سوم را بر 2 تقسیم نمایید؛   8500=2÷ 1700

یا داریم: (خلاصه مراحل) 

قدم اول: سه صفر جلو عدد تک رقمی قرار داده؛

قدم دوم: عدد بدست آمده مرحله اول را تقسیم بر 8 نمایید؛

9 - Multiply by 125

68 x 125 = 8500

Step 1 - Place three zeros at the end of the number: 68000

Step 2 - Divide the number from step 1 by two: 68000 / 2 = 34000

Step 3 - Divide the number from step 2 by two: 34000 / 2 = 17000

Step 4 - Divide the number from step 3 by two: 17000 / 2 = 8500

 

 


10 _ مجذور اعداد در صورت دانستن مجذور عدد قبلی؛ مثال:   ؟= 61 ×61

قدم اول: پیدا کنید مجذور عدد قبلی را ؛  3600=60 ×60

قدم دوم: ضرب کنید عدد اولیه را در 2 سپس یک واحد از جواب بدست آمده کم نمایید؛   121=1 - (61 ×2)

قدم سوم: مرحله 2 را با مرحله 1 جمع نمایید؛    3721=3600+121

تمرین:    ؟= 51 ×51      ----       ؟= 91 ×91

 10 - Square numbers if you know the square of the previous number

61 x 61 = 3721

Step 1 - Find the square of the previous number: 60 x 60 = 3600

Step 2 - Multiply the number being squared by two and subtract one: (61 x 2) - 1 = 121

Step 3 - Add step 2 to step 1:    3600+ 121 = 3721



بینی





سلول‌های بویایی

سلول‌های بویایی در مخاط بینی قرار دارند و گیرنده ملکول‌های بو هستند.

هر بو از ذرات مختلفی تشکیل شده که ترکیب آن‌ها با هم یک بوی مشخص می‌دهد، در نتیجه گیرنده‌های بویایی مختلفی نیاز است تا یک بو تجزیه و تحلیل و سپس تشخیص داده شود.

سلول‌های عصبی بویایی، در ارتباط مستقیم با محیط هستند.

این سلول‌ها هر چهار هفته یک‌بار نوسازی می‌شوند.

نقش بینی در چشیدن
اکثر مردم فکر می کنند فقط زبان برای چشیدن استفاده می شود ولی شما نمی توانید بدون کمک بینی هیچ چیز را بچشید و بوییدن با هم صورت می گیرد زیرا بوی غذا به ما امکان چشیدن کامل را می دهد .

می توانید اهمیت بینی در چشیدن را امتحان کنید . یک غذای مورد علاقه تان را بچشید سپس دهانتان را با آب بشویید . بینی تان را ببندید ( حتی با انگشت یا دماغ گیر شنا ) و دوباره سعی کنید غذا را بچشید وضعیت فرق می کند ؟ بدون حس بویایی غذا چشیده نمی شود . در واقع چشیدن بعضی غذا ها بدون حس بویایی کار دشواری است می توانید با انواع غذا های مختلف ،‌آن را امتحان کنید تا متوجه نقش بینی در چشیدن شوید . دفعه بعد داروی خوراکی را که از آن متنفر هستید بخورید . بینی تان را بگیرید مطمئناً دارو مزه کاملا مشخصی نخواهد داشت .


برتری بینی نسبت به سایر ارگان ها
همه کارهای زیر با وجود بینی انجام می شود هوای مورد نیاز را از طریق بینی تنفس می کنید هوا طی عبور از بینی گرم و مرطوب و تصفیه می شود . مولکول های رایحه دار غذا ها را وارد می کند . بو را به علائم عصبی منتقل می کند و به جایی می فرستند که به شما می گوید ((هی اینها غذا هستند )) حتی در چشیدن غذا کمک کنید و شما می توایند بگویید چه غذای خوشمزه ای پس لازم است هر که هستید و هر کجا می روید از بینی خود مراقبت کنید .

زبان


 زبان انسان

حس گر های مزه:

 

بینی و زبان 2

سطح زبان پوشیده از تعداد زیادی برجستگی می باشد. برخی از این برجستگی ها حاوی سنسور مزه می باشند.

همان گونه که در شکل مشاهده می شود، هر بخشی از زبان حاوی سنسور های مزه، حساس به یک مزه ی خاص از 4 مزه ی موجود، یعنی شیرینی، شوری، ترشی و تلخی است.

سایر حس گر های موجود روی زبان، مغز را از دما و ساختار غذایی موجود در دهان آگاه می کند.

در شکل روبه رو ناحیه ی 1 حساس به تلخی (مثل قهوه)، ناحیه 2 حساس به ترشی (مثل سرکه)، ناحیه 3 حساس به شوری و ناحیه 4 حساس به شیرینی می باشد.

آستیگماتیسم


آستیگماتیسم یکی از عیوب قابل درمان و متداول چشم است و وقتی به وجود می آید که انحنای قرنیه یکنواخت و کروی نباشد و در یک نقطه انحنای بیشتری و در نقطه دیگر انحنای کمتری داشته باشد. در حالت شعاع نوری خارج از سطح پرده شبکیه به صورت افقی یا عمودی در دو سطح مختلف تجمع می کند و تصویر حالت کج و غیرواقعی به خود می گیرد. آستیگماتیسم باعث تار شدن دید در تمام فواصل می شود و می تواند با نزدیک بینی یا دوربین همراه باشد(آستیگماتیسم ساده نزدیک بینی یا دوربین یا ترکیبی از نزدیک بینی و آستیگماتیسم نزدیک بین، دوربینی و آستیگماتیسم دوربین) برای درمان این عیب، غیر از جراحی می توان از عینک و یا لنزهای تماسی استفاده کرد.

 

نشانه ها:

انحراف بخشی از میدان دید، سردرد، تاربینی، خستگی چشم

علل

چشم شما شامل دو قسمت هستند که روی تصاویر متمرکز می شوند: قرنیه و عدسی. در یک چشم کامل و بی عیب، قرنیه یک ساختمان شفاف و بدون رگ خونی و مهم ترین بخش برای شکست یا انکسار نور است. عدسی، پشت مردمک و عنبیه قرار دارد و دارای یک ساختمان شفاف و بی رنگ با تحدب دوطرفه می باشد. عدسی در برابر نوری که از اجسام دور می آید قطرش کم و در برابر نوری که از اجسام نزدیک می آید قطرش زیاد می شود و در نتیجه تصویر روی شبکیه متمرکز می گردد. شبکیه داخلی ترین لایه چشم است که نور رسیده از اشیا را به پیام عصبی تبدیل می کند. اگر قرنیه چشم یا عدسی به طور یکنواخت انحنا نداشته باشد اشعه نور به درستی شکسته نمی شود و مشکل انکساری پدید می آید. در واقع آستیگماتیسم نوعی مشکل انکساری است که در آن قرنیه یا عدسی در یک قسمت انحنای بیشتری دارد. اگر این مساله در قرنیه به وجود آمده باشد، فرد آستیگماتیم قرنیه دارد و اگر در عدسی باشد آستیگماتیسم عدسی.

در هر دو حالت دید فرد تار می شود و ممکن است این تیره و تار شدن چشم فقط در یک حالت از چشم روی بدهد: عمودی، افقی، و یا مورب.

آستیگماتیسم ممکن است با سایر مشکلات انکساری نور نیز همراه باشد. این مشکلات عبارتند از:

نزدیک بینی

اگر کره چشم از حد معمول بزرگ تر باشد، تصویر اشیای دور در جلوی شبکیه تشکیل می شود به همین دلیل شخص در دیدن اشیای دور مشکل دارد و گفته می شود دچار نزدیک بینی است. این افراد باید از عینک های دارای عدسی واگرا استفاده کنند تا پرتوهای نوری اشیای دور که در جلوی شبکیه به هم می رسند روی شبکیه یکدیگر را قطع کنند و تصویر روی شبکیه ایجاد شود.

دوربینی

اگر کره چشم از حد معمول کوچکتر باشد، تصویر اشیای نزدیک در پشت شبکیه تشکیل می شود؛ به همین خاطر شخص در دیدن اشیای نزدیک مشکل دارد و دوربین است. این افراد باید از عینکی با عدسی همگرا استفاده کنند.

ریاضی


رسم نیمساز

نیم ساز: نیم خطی است که زاویه را به دو قسمت مساوی تقسیم می کند.

۱ ) دهانه ی پرگار را به اندازه ی دلخواه باز کرده وسوزن پرگار را روی راس زاویه گذاشته و کمان می زنیم به طوری که دو ضلع زاویه را در دو نقطه قطع کند.

۲) همانقدر که پرگار باز است ،سوزن پرگار را روی یکی از نقاط به وجود آمده روی ضلع زاویه گذاشته و کمان میزنیم

۳) همان عمل را برای ضلع مقابل انجام می دهیم.

۴) حال از برخورد دو کمان اخیر نقطه ایی به وجود میآید.

۵) خطی از  نقطه ی به وجود آمده رسم می کنیم طوری که از راس زاویه بگذرد.

این خط نیمساز زاویه است

                                                                                                         

             


آموزش مساحت دایره با انیمیشن

مساحت دايره

در اين انیمیشن ، روشي براي يافتن مساحت دايره را به صورت انيميشن مي بينيم...

گوش

شنیدن

 

چگونه می شنویم؟هنگامی که سروصدایی می شنویم، ارتعاشات یا همان امواج صوتی از درون هوا می گذرند. پرده صماخ گوش یک غشای کشیده شده مانند پوست یک طبل است. هنگامی که امواج صوتی به این پرده برخورد می کنند، آن را به ارتعاش درمی آورند و ما این ارتعاشات را به صورت صدا درک می کنیم.

هنگامی که ارتعاشات به پرده صماخ برخورد می کنند، زنجیره ای از واکنش ها رخ می دهد. پرده صماخ که کوچک تر و نازک تر از ناخن انگشت شماست، ارتعاشات را به ۳ استخوان کوچک درون گوش میانی منتقل می کند که کوچک ترین استخوان های بدن شما هستند.

 

اولین استخوان، استخوان چکشی، بعدش استخوان سندانی و درنهایت، استخوان رکابی است. ارتعاشات از طریق این ۳ استخوان به یک لوله مارپیچی در گوش داخلی می رسد که حلزون گوش نام دارد. درون حلزون گوش هزاران پایانه عصبی مویی شکل وجود دارد که به آنها مژک یا سیلیا می گویند.

هنگامی که این حلزون مرتعش می شود، این مژک ها به حرکت در می آیند. سپس این مژک ها این حرکت را به صورت پیام عصبی درمی آورند که از طریق عصب شنوایی به مغز فرستاده می شود. مغز شما این پیام های عصبی را تفسیر می کند و به شما می گوید که چه چیزی را دارید می شنوید. عصب شناسان تا به حال به طور کامل درک نکرده اند که چگونه ما داده های خام مربوط به صدا را هنگامی که وارد بخش مربوط به شنوایی در قشر مغز می شود، پردازش می کنیم.

 



انیمیشن نحوه شنیدن صدا در گوش

 

● گوش به جز شنیدن چه کار می کند؟

 

گوش های شما تنها شنوایی را برای شما امکان پذیر نمی کنند. آنها به شما کمک می کنند که تعادل تان را نیز حفظ کنید. نزدیک به رأس حلزون گوش ۳ حلقه وجود دارد که به آنها مجاری نیم دایره می گویند. این مجاری پر از مایعی هستند که هنگام حرکت سر شما به حرکت در می آیند. حرکت مایع درون این مجاری مژک های درون آنها را تحریک می کند، در نتیجه پیام هایی به مغز فرستاده می شود که به شما می گوید بدن شما چگونه در حال حرکت است.


برای تمیز کردن گوش از گوش پاکن استفاده نکنید

چشم



چشم زمانی خوب می بیند که تصویر، روی پرده ی حساس آن تشکیل شود. اما در بعضی از افراد این اتفاق نمی افتد.

 

بعضی از افراد اجسام نزدیک را خوب می بینند به این افراد نزدیک بین می گویند و بعضی دیگر اجسام دور را خوب می بینند به آن ها دوربین گفته می شود.

 افراد نزديك بين اجسام دور را و افراد دور بين اجسام نزديك را خوب نمي بينند.